Blog 1: Eerste dag

30 januari 2019 - Arusha, Tanzania

Het is ons gelukt! We hebben op de vliegvelden de weg gevonden en zijn ook nog eens in de juiste vliegtuigen gestapt en veilig op bestemming aangekomen. Iets waar vooral mijn vriendinnen (hè leo) zich zorgen om maakte, maar jullie mogen trots op ons (vooral mij) zijn.

Om 02.00 ‘s nachts ging de wekker, snel nog gedouched en de laatste check gedaan. Om 02.30 vertrokken wij (pap, mam en daan) richting Düsseldorf zodat we rond 03.30 aanwezig zouden zijn. Daar hebben we Marline gemeet en nog wat gedronken, koffers ingecheckt en uiteindelijk hadden wij zoiets van we gaan maar door de douane want dan zij we er vanaf (afscheid nemenL)

Nou een paar traantjes gelaten en daar begon ons avontuur dan echt! Op de planning stonden drie vluchten: Düsseldorf - Parijs, Parijs - Nairobi, Nairobi - Kilimanjaro. De eerste vlucht ging heel snel, we kregen het wat benauwd toen we ruim een uur later opstegen en we maar een tussenstop van 2.5 uur hadden maar gelukkig zaten we niet zolang in de lucht dus hadden we alsnog ruim de tijd. Beide nog nooit een overstap gehad maar ook dit deden we alsof we het al vaker hadden gedaan;). De tweede vlucht heeft Marline (die aan het raam zat) heerlijk kunnen slapen, ik daar in tegen (zat in het midden) helaas wat minder. Maar heb mij prima kunnen vermaken!

Toen we eenmaal in Nairobi waren hebben we nog even met het thuisfront gebeld, voor het geval ze ons al zo erg mistte, en om te laten weten dat we het in ieder geval tot Nairobi overleeft hebben. Nairobi Kilimanjaro was maar een uurtje vliegen, dit betekend dus klein vliegtuig. Eentje met propellers waar 50 man in konden, dit heb ik maar niet aan mam verteld wat ze zou spontaan een slapeloze nacht hebben. Naast een hele hoop lawaai, en iets meer turbulentie dan normaal viel ook deze vlucht mee.

Bij aankomst moesten we onze visum regelen, twee formulieren moesten worden ingevuld waar wij natuurlijk de helft niet van begrepen. Gelukkig was hier een lieve man van de ambassade die ons wel wilde helpen. Wij waren natuurlijk de laatste over en kregen vaag het vermoeden dat ze daarom zo vriendelijk waren zodat ze de deuren konden sluiten. Nou, visum geregeld, we moesten omlaag kijken en daar maakte ze een foto van ons. Dit werd er niet bij verteld, en deze mooie foto (met glimmend hoofd en wallen tot op onze knieën) staat dus nu in mijn paspoort. Die mijn vriendinnen NOOIT in handen gaan krijgen, want dan wordt deze foto op iedere telefoon opgeslagen en wordt ik hier wekelijks aan herinnerd hè meiden;)

Wat dan wel weer fijn was is dat onze koffers op ons stonden te wachten, opgelucht dat ook deze de juiste overstap hadden genomen en niet ergens aan de andere kant van de wereld waren beland. Nou, koffers nog een keer door de douane en we waren free to go. Taxi stond klaar en daar gingen we dan, op weg naar Arusha. Een ritje van 60 min, maar ‘s nachts 45 min. want dan is het minder druk. Vanuit het vliegtuig zagen we bij landen letterlijk niks, het was een grote zwarte vlek leek het wel dus we waren benieuwd hoe de wegen waren. Nou, zwart dus. Geen lantaarnpaal en een groot donker gat. Na 100 meter werden we aangehouden door politie, een man met een groot geweer en nog twee mannen in leger pak. Marline en ik keken elkaar aan en dachten voor een seconde dat we er geweest waren maar gelukkig was dit niet het geval. De weg werd vervolgd, rijden doen ze hier links dus als er een tegenligger kwam (grote vrachtwagens) leek het net alsof we aangereden werden want in plaats van links rijden ze midden op de weg. Maar, we vertrouwden onze chauffeur die hier ervaren in was (dat hoopte wij ten minste).  Met groot licht rijden is hier ook dood normaal, inhalen, tegenliggers, maakt allemaal niet uit. Toen we bijna bij ons huis waren gingen we van de grote weg af, asfalt werdt een zandweg. Hobbel de bobbel kregen we een massage, een brug over die eruitzag alsof die op instorten stond en zo smal leek dat een auto er net niet doorheen past. Maar volgens onze chauffeur was het heel veilig. Een hoop lawaai, beweging en gerommel maar we kwamen veilig aan de overkant.

Bij aankomst van ons verblijf hebben we onze koffers gedumpt en zijn we vrijwel direct gaan slapen, binnen een minuut waren we weg en hebben geslapen als roosjes. Om 10 ging de wekker en hebben we gedouched, om 12 werden we opgehaald door Marjolein (van de stichting) en hebben we een briefing gehad. Daarna heeft marjolein ons in de stad afgezet, hebben we gepind ,wat gedronken en zijn we vervolgens terug naar ons huis gelopen. In de stad hadden we zoiets van, nou valt best wel mee met hoe erg we worden aangestaard. Maar toen we langs de grote weg richting ons huis liepen waren we een heuse bezienswaardigheid. Iedereen riep ons na, keek ons na en werd mij al de liefde verklaard. Dus pap en mam, volgend jaar toch maar robbert ten brink mailen (dit is een grapje).

Om 7 uur stond het avondeten klaar, pilauw (rijst met kruiden die je niet proeft) met een salade. Volgens Roos (stagiaire die hier al 5 maanden zit en morgen naar Nederland vliegt) was dit de lekkerste maaltijd dus we zijn bang voor wat nog komen gaat. Maar als we de rijst deden mixen met de salade was het inderdaad erg lekker.

Nou, kamer nog een beetje opgeruimd want hier hadden Marline en ik nog niet echt de tijd voor gehad en nu zitten we gezellig met zijn allen te chillen op de bank, luisterend naar de verhalen van Roos.

Morgen staat er een city tour op de planning, dus hopelijk zien we dan alle ins en outs van Arusha. Het is hier super mooi, en lekker warm (ruim 30 graden). Bij aankomst was het even van, oke hier gaan we 5 maanden wonen. Maar na vandaag iets van de stad te hebben gezien, heb ik enorm zin in de aankomende 5 maanden!

Nou lang verhaal van twee dagen, geen idee wanneer de volgende blog komt maar keep you posted!

Liefs Ingrid.

1. Marion:
    30 januari 2019
    Lieve Ingrid, ik heb in ieder geval genoten van je eerste blog. En gelachen. Klopte wel een beetje wat je schreef😂😂. Hoop nog vele blogs te lezen en geniet maar van alles wat je gaat meemaken. Heel veel liefs 😘😘😘mam
  2. Marion:
    30 januari 2019
    Kei sjiek verhaal petje af voor jullie beide . Ik kijk al uit naar het volgende verhaal Gr van mij kusjes
  3. Leonie:
    30 januari 2019
    Haha ik ben heel trots op je! En errrugg benieuwd naar die foto! Zijn het 1, 2 of 3 onderkinnen? 😜 Leuk om ook zo jouw verhalen te volgen! Tot de volgende 😘
  4. Mariska:
    30 januari 2019
    Hee Ingrid!!! Je bent in Nairobi!!! Leuk reisverhaal, hoop dat er nog veel zullen volgen! Geniet van jullie avontuur, de mensen en het land! Groetjes, Mariska.
  5. Yvonn:
    Herstikke leuk!😘
  6. Annelies:
    31 januari 2019
    Wat een mooi begin van dit avontuur. Ik ben stiekem toch wel een beetje jaloers😉
    Have fun😘
  7. Freek:
    Vet verhaal Ingrid! Heel veel plezier 😘
  8. Jack:
    31 januari 2019
    Ben benieuwt naar het vervolg van dit reis verhaal. Het begin is al veel belovend :)
    Take care.
  9. Yvonne Frencken:
    31 januari 2019
    Wat een onderning dames! Heel veel plezier😎.
  10. Jan krops en lenie winkelmolen:
    31 januari 2019
    HA INGRID, wae volgen dig aug!!!
  11. Christianne Lemmers:
    Heel mooi verhaal! Ik blijf je volgen😀. Groetjes, Christianne
  12. Mirjam Coppen:
    Mooi verhaal Ingrid
    Ben benieuwd naar het volgende verhaal
    Heel veel plezier dames
    Groetjes Mirjam
  13. Bonnie Maes:
    Ahh zoe leuk In! Dich geis doa hieel wat avonturen beleave😍 GENIET❤
  14. Oma:
    1 februari 2019
    Lieve Ingrid, Een prachtig verhaal, heb het met veel plezier gelezen en wacht al op het volgende verhaal. 😘😘😘 Oma
  15. Sonja:
    2 februari 2019
    Hi Ingrid, leuk begin van je avontuur daar.
    Groetjes en nog veel plezier 😘
  16. Frank en Anita:
    2 februari 2019
    Wij hebben ook gelachen tijdens het lezen en kijken al uit naar de uitzending van All you need is love 😍. Heel veel plezier.
  17. Opa Frans:
    4 februari 2019
    Opa
    Leuk om te zien dat alles goed gaat.
    Toch nog eens een goed advies ,voor donker van de straat af dan gaat alles zonder problemen.
    Wens je een fijne tijd in Africa.
    Groetjes. Opa en. Trees